Jumaat, 12 Ogos 2011

SEBAIK - BAIK MANUSIA

Assalamualaikum & salam sejahtera


Hari ni wanie nk kongsi dgn u all apa ilmu yg wanie dpt..


Tengah hari tadi wanie ada gi dengar ceramah FORUM PERDANA JPA.. ahli panel Dato' Kamaruddin (mantan ketua imam negara) & Ustazah Zawiyah dr JAKIM.. Tajuk foram berkenaan mengenai KELUARGA OK, KERJA OK..


untuk mnjadikan keluarga yang ok perlu ada perkara2 berikut :


1) Bermula dengan HATI
- Kalau hati kita tidak ANGKUH, tidak EGO INSYAALLAH bahagialah keluarga kita.


- bermula dgn hati jg lah kita dapat kawal NAFSU.. Klu nafsu menguasai diri, keluarga kita tidak bahagia.. CTH zaman sekarang dimana nafsu yg mnguasai diri mereka sbb itulah mereka snggup memukul isteri & ank2 sndri, snggup mendera kaum wanita & kanak2.



- Dengan hati jg lah kita dapat BERFIKIR dengan tenang.. dalam apa2 keputusan perlulah buat perbincangan dgn tenang, berfikir cra untk menyelesaikan masalah. klu kita menggunakan AKAL FIKIRAN kita dgn sebaik mungkin INSYAALLAH apa sj kptusan yg kita buat akan betul. Jng berckp agak kurang sopan @ kurang hajar apabila perasaan marah mula menguasai diri sbb bila kita berckap HANG AKU, AKU KAU dgn org plng kita syg (isteri) disitulah tumbulnya perasaan kurangnya KASIH SAYANG.. klu hari2 guna lama2 hilang trus rs hormat n hilang trus rs ksh syg antra suami isteri.


Sebelum buat apa2 keputusan tanya lah sma HATI, kawal lah NAFSU apabila dlm keadaan tertekan @ marah dan selepas tenang kita boleh BERFIKIR denagn positif.


2) Untuk mnjadikan KERJA OK msti perlu ada perkara berikut :


- Bermula dgn HATI jg.. Klu hati kita ikhlas & berperasaan bertanggungjwb, INSYAALLAH ada ganjarannya. buanglah perasaan IRI HATI, HASRAT DENGKI sesama kwn2 opiz.. buang jauh2 spya kita blh melakukan kerja kita dgn tenang..


- Mula kerja dgn NAFSU yng kuat (semangat yg kuat ok) INSYAALLLAH kerja yng kita buat akan nmpk hasil yg positif. Bila kerja selesai kita pn gembira, senang hati..


- AKAL FIKIRAN dlm kerja. klu kita guna kn akal fikitan kita, bos pn akan trima kita sebaik mungkin. klu akal serabut bermakna kerja kita pn serabut, tidak teratur..


Doto' jg berpesan: kalau kita hendak menjadi org yang BIAK, kita perlu LUPAKAN DUA perkara :


1) LUPAKAN KEBAIKKAN KITA KEPADA ORG LAIN DAN JNG MENGHARAPKAN BALASAN DI ATAS KEBAIKAN KITA (buat baik kerana ALLAH S.W.T)


2) LUPAKAN SEGALA KEBURUKAN, KEJAHATAN, KEHINAAN ORG LAIN KEPADA KITA (maafkan org yg pnh buat jahat pd kita, lupakan kisah yg lalu)


itu yg dipesan olh DATO' KAMARUDDIN n wanie pn kongsi la dgn u all..

JOM LA SAMA2 KITA MEMPERBAIKI DIRI KITA SUPAYA MNJADI ORG YG BLH BAIK

Tiada ulasan:

Catat Ulasan